Zabawy i metody

Pedagogika zabawy

         Najbardziej typową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa, której główną zaletą  jest jej twórczy charakter. Dziecko w trakcie zabawy tworzy coś nowego, czyni siebie  i otaczający świat tym wszystkim o czym marzy lub pragnie być. To nadaje zabawie  formę kreatywnej aktywności.

Pedagogika  zabawy włącza  do nauczania i wychowania metody aktywizujące, pobudzające  emocje i wyobraźnię, integrujące  grupę przez działanie. Proponuje zabawy i gry  oparte na  dobrowolności uczestnictwa, wykluczeniu rywalizacji, komunikowaniu się przez ruch, słowo i plastykę. Wymiana myśli i wspólne rozwiązywanie  problemów , sprzyja  integracji grupy. Dzieci w trakcie zabawy  pozbywają się stresu i niepewność, staja się otwarci  na drugiego człowieka, nabywają poczucia własnej wartości i chęci do działania.

  KLANZA
przypomina kolorowy spadochron. Powstała poprzez zszycie kilku trójkątnych kawałków mocnego materiału w różnych kolorach. Ma kształt koła, na środku może być mały otwór. Jest prostą, a zarazem intrygującą pomocą dydaktyczną. Zabawa z chustą może przybierać różne formy, zawsze jednak dostarcza wielu wrażeń uczestnikom. Może być wykorzystana w sali lub w plenerze, podczas pracy z każdą grupą wiekową. Kolorowa chusta daje wiele możliwości, trzeba tylko puścić wodze fantazji.

Propozycje zabaw z chustą animacyjną:
IMIONA
Uczestnicy stoją w kole, trzymając chustę. Prowadzący wybiera osobę, do której chce przesłać piłeczkę Wymienia swoje imię oraz imię tej osoby, np.” Ania do Bartka” i poruszając odpowiednio chustą przesyła jej piłeczkę. Następnie piłeczka jest posyłana dalej. Nie może upaść na ziemię.

KOGO BRAKUJE?
Uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami, trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący wybiera jedną lub więcej osób, które kryją się pod chustą. Następnie wszyscy otwierają oczy i zgadują, kto jest pod chustą.
KOLOROWE IMIONA
Wszyscy stoją w kręgu trzymając chustę. Prowadzący wymienia kolor, a osoby trzymające chustę w tym miejscu, przechodzą pod chustą i przedstawiają się sobie podając imię.
 
KURTYNA
Dwie osoby, stojąc na krzesłach, trzymają rozciągniętą chustę. Po obu jej stronach stoją uczestnicy zabawy. Każda grupa wybiera po jednej osobie i ustawia ją po przeciwnej stronie chusty. Na znak prowadzącego chusta opada, a osoby stojące na środku mają wymienić swoje imiona. Ten, kto zrobił to wolniej przechodzi do drużyny przeciwnej.
 
MEKSYKAŃSKA FALA
Uczestnicy trzymają chustę. Zadaniem grupy jest uzyskanie efektu meksykańskiej fali( stojący po kolei przysiadają i wstają).Gdy grupa nabierze wprawy, następuje zmiana kierunku.