Poranny
Krąg (stymulacja polisensoryczna według pór roku)
Poranny krąg bazuje na
zasobach środowiska oraz na kontakcie z drugim człowiekiem. Właśnie ten wzajemny
kontakt dziecka i terapeuty oraz dzieci ze sobą nawzajem jest głównym celem
działania w tej metodzie. Inne, również ważne cele, to tworzenie atmosfery
bezpieczeństwa, zaufania i zadowolenia oraz doznawanie i odczuwanie świata
przyrody poprzez stymulację różnych zmysłów (wzrok, słuch, smak, dotyk i węch).
Zajęcia
porannego kręgu są swego rodzaju rytuałem, który powtarza się każdego dnia, o
tej samej porze i jest niezmienny.
Elementy stymulacji
polisensorycznej:
- zapalenie lampki zapachowej
- obejście z lampką kręgu dzieci- terapeuta
obchodzi krąg dzieci, wymienia imię każdego z nich i zwraca uwagę na zapach
lampki (wiosną- cytrynowy, latem- różany, jesienią- lawendowy, a zimą- miętowy)
oraz cechy ognia- ciepły i jasny,
- śpiewanie powitalnej piosenki
- krótkie
opowiadanie o każdej porze roku,
- spotkanie z żywiołem: wiosna- ziemia, lato-
ogień, jesień- wiatr, zima- woda
- demonstracja
sprzętu muzycznego- każda pora roku ma dopasowany instrument muzyczny (wiosna-
bęben, lato- gong, jesień- dzwony rurowe, zima- dzwonki i trójkąt)
- zakładanie na głowy dzieci kolorowych
chust- (wiosna- zielony, lato- czerwony, jesień- żółty, zima- biały)
- zastosowanie bodźców smakowych- (wiosna-
cytryna z cukrem, lato- konfitura z wiśni, jesień- miód lub krem orzechowy,
zima- miętowe pastylki),
- gaszenie lampki zapachowej- każde dziecko
może mieć swoją lampkę lub świecę zapachową, którą zdmuchuje na koniec zajęć.